Bezpieczny trening ruchowy!

bieganie rozgrzewka rehasmart

 

Dosyć często spotykamy się z sytuacją, w której pacjent doznał urazu w wyniku zbyt dużego obciążenia treningowego bądź braku odpowiedniego przygotowania do wysiłku. Bardzo dobra pogoda oraz sezon długich weekendów i urlopów powoduje, że chcemy ambitnie podgonić z formą fizyczną i popracować nad sylwetką oraz kondycją. Oczywiście również wyznajemy zasadę, że ruch to zdrowie, jednak należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu oraz zaplanowaniu cyklu treningów w zależności od naszej aktualnej formy.

Trening ruchowy – jak zacząć ?

Jeśli chcielibyście dołączyć do grona znajomych, którzy rozpoczęli przygodę z bieganiem, jeśli widzicie podczas wieczornego spaceru rzeszę biegaczy, rowerzystów, czy też rzesze ludzi na siłowni, którzy z lekkością i uśmiechem na twarzy, pełni wyzwalających się endorfin realizują swój plan treningowy – to bardzo dobrze! Zawsze jest dobry moment, aby zacząć swą przygodę z jakąkolwiek formą ruchu. Jako specjaliści w dziedzinie rehabilitacji pourazowej, mamy kilka cennych porad jak płynnie wejść w odpowiedni rytm treningowy i jak przede wszystkim nie zrobić sobie krzywdy.

Przede wszystkim do rekreacyjnie wykonywanego sportu należy podejść z pokorą. Zdarza się, że trafiają do nas osoby, które w wieku 35 lat w ramach odbudowy formy fizycznej decydują się na długie biegi przełajowe lub zbyt mocno forsują się na siłowni. Kończy się to niestety bardzo często kontuzją mięśniową, a zdarza się również, że i złamaniami i zwichnięciami. Zdecydowanie należy zrozumieć stan w jakim jest nasz organizm pod względem pracy mięśni oraz układu wydolnościowego i z punktu tzw. zero realizować plan długoterminowy.

• Nie zaczynajmy wieczornego biegania od zbyt długich dystansów
• Rozdzielajmy bieganie poprzez trucht oraz szybki krok spacerowy
• Wyznaczajmy sobie cele plany długoterminowe (1-2 tygodnie 5km, 3-4 tydzień 7.5km)
• Ćwicząc na siłowni dajmy wprowadzić organizm w stan zwiększonego wysiłku, robiąc to etapami.
• Zadbajmy o odpowiedni wygodny ubiór
• Zadbajmy o odpowiednią dietę oraz nawodnienie organizmu. W wyniku wysiłku wypłukiwane są ważne minerały, których stan należy uzupełnić.

Ze swojej perspektywy zwrócić chcemy uwagę na dodatkowy element.

Rozgrzewka

Jest to absolutnie kluczowe na każdym etapie naszego rozwoju ruchowego. Czy dopiero zaczynamy przygodę ze sportem, czy jesteśmy od lata zapalonym biegaczem, rowerzystą –za każdym razem należy zadbać o odpowiednie rozgrzanie wszystkich partii ciała m.in. nóg oraz rąk. Odpowiednie przygotowanie mięśni pozwoli uniknąć przykrych wypadków i konieczności przerwy w treningach.

Szczególną uwagę zwracamy również na osoby, które w przeszłości borykały się z wszelkiego rodzaju złamaniami, zwichnięciami bądź urazami po wypadkach, które mogą mieć wpływa na naszą zdolność ruchową. Zachęcamy do korzystania ze wsparcia fizjoterapeuty ,masaży jako odnowy biologicznej oraz utrwalania zdrowych nawyków ruchowych. Zalecamy kinesiotaping jako dodatkową formę zabezpieczenia przed urazem oraz treningi funkcjonalne, których dedykowany plan możemy ułożyć dla każdego.

Zachęcamy wszystkich do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu z zachowaniem respektu zarówno dla wykonywanego sportu jak i dla własnego ciała, tak aby długo cieszyć się dobrą kondycją oraz wymarzoną sylwetką.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *